Created (c) by Princexells Seyka (Princelling Saki)

Membuat Order Form Dengan Google Docs



Aku akan sambung tutorial buat blogshop dengan blogger dengan cara menunjukkan bagaimana nak buat order form atau contact form dengan menggunakan Google Docs.Google yg memang terkenal dengan bermacam-macam tool yang disediakan untuk pengguna internet dan salah satunya ialah Google Docs.Tool ini digunakan untuk berkongsi dokumen-dokumen secara online dan kita juga boleh membuat form dan boleh diletakkan didalam blog.Segala maklumat akan dihantar di Google Data Spreadsheet bila seseorang memasukkan data dan menghantarnya melalui Google Docs.Sekarang kita ikuti cara-cara untuk membuatnya.

1.Langkah pertama korang perlulah mempunyai satu akaun daripada Google tidak kira Gmail,blogger akaun atau apa saja akaun yang dioffer oleh google.

2.Masuk ke dalam akaun Gmail korang kemudianKlik di Documents.

3.kemudian klik di create new dan pilih form



4.Tulis tajuk order form di ruang untitled form dan masukkan kata-kata alaun di dalam ruang di bawah untitled form itu atau biarkannya kosong je.


5.masukan soalan yang pertama di Question Title itu contohnya masukkan Nama: jika korang nak jadikan soalan ini wajib dijawab maka korang perlu tandakan didalam kotak make this required question.dan klik done.


6.Kemudian masukkan soalan yang kedua contohnya email: dan ikuti langkah seperti diatas tadi.Untuk memilih bentuk soalan korang boleh pergi ke Question Type dan pilih soalan yang ingin ditanya.



7.untuk menambah soalan yang baru korang hanya pergi ke duplicate.dan buat soalan yang baru.Korang boleh tengok duplicate tu di hujung sebelah kanan ditepi pensil dan tong sampah.


8.Setelah siap buat order form korang pergi ke more action dan pilih embed copy dan pastekan didalam blog korang.





9.Untuk melihat data-data yang mungkin dimasukkan oleh penguna korang boleh check didalam email dan pilih Documents dan tengok didalam form yang korang buat tu.korang boleh melihat data-data itu didalam spreadsheet seperti MS access ataupun MS Excel.harap tutorial ini dapat membantu korang membuat order form atau apa saja form dengan menggunkan Google docs.Sekian.

Artikel Terkait Lainnya :



1 komentar:

  1. Ahaa, its pleasant discussion concerning this paragraph here at this website, I have read all that,
    so now me also commenting at this place.

    BalasHapus

 

© Copyright JASA PEMBUATAN WEBSITE 2010 -2011 | Design by Andra Ghotic's Center | Published by Andra Templates | Powered by .